Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Hitta rätt målgrupp

Att hitta rätt målgrupp för din produkt eller tjänst är avgörande för att få dina sociala medier-kampanjer att lyckas. Eftersom Facebook samlar massor av information om sina användare finns det många möjligheter att på detaljnivå rikta in sin annonsering. I den här artikeln vill vi ge dig en överblick av de viktigaste sätten att hitta rätt målgrupp. Vi kommer även publicera fler artiklar som går djupare lite längre fram.

Det första steget i hitta rätt målgrupp för marknadsföring i sociala medier är att samla kunskap om dina kunder och fans. Det finns flera sätt att samla information beroende på hur du har satt upp din spårning. En bra början är att titta på demografin hos dina hemsidebesökare i Google Analytics. Förutom Google Analytics erbjuder Facebook ett verktyg som heter ”Målgruppsstatistik” som ger dig bra insikter om dina fans och sedan jämför de med alla Facebook-användare i specifika länder. Om du tittar närmare på datan i de här analysverktygen kommer du få en bättre bild av vem som tidigare har varit intresserad av din produkt eller tjänst. Det gör det mycket lättare att definiera vilka du ska rikta annonseringen mot.

Generellt kan det vara en bra utgångspunkt att vara specifik när du väljer dina målgrupper. På så sätt ser du till att dina annonser bara visas för potentiellt intresserade personer och inte alla som använder Facebook eller Instagram. Framförallt när man inte har en obegränsad mediebudget är det viktigt att börja annonsera mot både specifika och relevanta publikgrupper som du har definierat utifrån din data.

Den första viktiga frågan du bör ställa är: Vill jag annonsera mot nya eller befintliga kunder? Det här beslutet kommer sedan påverka hur du skapar dina målgrupper:

Befintliga kunder

Låt säga att du vill rikta dig mot dina befintliga kunder med ett specialerbjudanden du vill lyfta fram. Det första alternativet är att rikta annonserna mot dina fans – det här kommer att fungera på både Facebook-fans och Instagram-följare. Du kan också välja att nå alla som på något vis har interagerat med din Facebook- eller Instagram-sida eller allt innehåll under en viss tid.

Det andra, och kanske mest effektiva sättet, att rikta sig mot befintliga kund görs genom att ladda upp en lista över alla tidigare kunder. Det finns flera datapunkter som kan laddas upp, men vanligtvis är e-postadresser mest användbara. Facebook kommer då att matcha uppgifterna med sin användardatabas och skapa en anpassad målgrupp. Det är ett utmärkt verktyg för att se till att du bara inkluderar tidigare kunder i din annonsering.

Om du inte har några uppgifter om tidigare kunder tillgängligt kan du skapa målgrupper genom datan som Facebookpixeln samlar in. Du kan till exempel skapa en målgrupp av alla som har besökt din hemsida under den senaste månaden. Om spårningen är ordentligt uppsatt med pixelhändelser kommer du kunna skapa mer specifika grupper från åtgärder som utförs på din hemsida. En väldigt relevant åtgärd kan vara alla som lägger något i kundvagnen på din sida men som inte genomfört köptet. Dessa personer har uppenbarligen varit intresserade av din produkt eller tjänst och är därför en mycket relevant målgrupp.

Om du aktivt vill undvika tidigare kunder – kanske för att du har en kampanj med en nykundsrabatt – kan du också utesluta den anpassade målgruppen från annonseringen.

Nya kunder

För att nå nya kunder finns det olika mer eller mindre avancerade sätt att definiera din målgrupp på efter olika parametrar. De mest grundläggande parametrarna är: Kön, ålder, plats och språk. När det gäller plats kan du antingen välja länder, städer (med eller utan omgivande radie) eller till och med postnummer för en ännu mer lokal annonsering.

Sedan kan du hitta alla tänkbara intressen – allt från hundälskare till intresse för matlagning eller olika sporter. Informationen baseras på interaktion inom plattformen – vilka sidor folk gillar, vilket innehåll de kommenterar – och deras samlade digitala beteende.

Sedan finns det information om demografi som kan vara relevant för annonseringen. Det finns information om utbildning, information om civilstånd eller information om arbete och mycket mer.

Man kan även hitta information om beteende. Exempel på detta är personer som använder vissa mobila enheter, liksom information om digitalt inköpsbeteende, resevanor och mer.

Du behöver inte bara välja ett av dessa inriktningsalternativ, du kan också kombinera dem och därmed skapa väldigt specificerade och detaljerade målgrupper. Facebook kommer att ge dig en uppskattning av hur många personer som är i målgruppen och på en mätare visa hur specifik eller bred den är för ditt valda reklamändamål.

Intressen, demografi och beteenden kan både inkluderas eller uteslutas. För att ge dig ett exempel kan du inkludera alla som har ett intresse inom IT och programmering och sedan utesluta alla studenter, om du av någon anledning vill utesluta studenter.

Eftersom vi var inne på anpassade målgrupper vill vi även berätta om ett effektivt verktyg för att rikta sig mot nya kundgrupper genom att använda information om tidigare kunder: Facebook erbjuder möjligheten att skapa Lookalike-grupper baserade på dina egna målgrupper. Facebook skapar ”tvillinggrupper” som liknar dina tidigare kunder i demografi, intressen och beteende. Vanligtvis är det en av de mest effektiva målgrupperna i marknadsföringen. Dessa grupper varierar i storlek beroende på din anpassade målgrupp och var i landet/länderna du vill skapa tvillinggruppen.

Här är ett exempel för att göra det tydligare: Låt oss säga att vi har skapat en anpassad målgrupp som innehåller alla våra kunder som har handlat i vår webbutik. Vi väljer då att skapa en Lookalike-målgrupp baserad på den listan. Vi bestämmer oss för att skapa den i USA, eftersom vår verksamhet är där. Nu väljer vi 1 % vilket innebär att Facebook matchar den anpassade målgruppen med 1% av alla Facebook-användare i USA som liknar den anpassade målgruppen. Enkelt, eller hur? För att göra målgruppen bredare kan du gå upp till 10% – det här blir mindre relevant än 1% eftersom gruppen då blir mycket större och därmed bredare.

Enligt min erfarenhet är det bäst att A/B testa olika målgrupper mot varandra, speciellt om du precis har börjat att använda marknadsföring på sociala medier. På det här sättet kan du testa olika målgrupper som lookalike-grupper mot intresse och demografi. Genom att direkt jämföra siffrorna för varje målgrupp ser du enkelt var den största potentialen för din produkt eller tjänst finns. Sedan kan du flytta budgeten till den bästa målgruppen för att fortsätta utveckla den vidare.

Stärk dina kampanjer
Ta din digital marknadsföring till nästa nivå genom att delta i våra seminarier och live Q&A. Här är våra kommande sessioner.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.