Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Kan man komma runt nya Facebook algoritmen förändringen?

Vid slutet av denna artikel kommer du:

– Förstå vad du kan förvänta dig pga förändringen.

– Se om de topp 3 ’hacks’ kan implementeras eller inte.

– Förstå vad du skall ta för åtgärder.

Vad måste jag acceptera pga förändringen?

Facebook algoritm förändringar har skiftat plattformens kärna från relevant innehåll till meningsfulla samtal. (Läs mer om detta i vårt inlägg: ”Vad är förändringen med nya Facebook algoritmenen?”.) Med den förändringen i åtanke finns det några saker som marknadsförare kommer att behöva bekanta sig med.

 

Först och främst, om du gör mycket videoinnehåll idag, kan du förvänta dig lägre tittartid. Detta beror på att Facebook anser att titta på videor som, främst, en väldigt passiv upplevelse. Vilket menar att du brukar bara konsumera video efter video och sällan lägga till några meningsfulla samtal i kommentarsfältet. Men du kan bekämpa detta med att anpassa ditt videoinnehåll för att starta meningsfulla konversationer förstås.

 

För det andra, kan du förvänta dig att dina länkposter inte får lika stor räckvidd som tidigare. Detta är för det enkla faktum att Facebooks huvudsyfte nu har skiftat mot att engagera dig med innehåll, inte skicka iväg dig någon annanstans. Att klicka på en länk för att lämna Facebook tenderar att inte ofta bidra med meningsfulla samtal.

 

För det tredje, kommer både organisk och betald räckvidd att påverkas. Det vill säga både osponsrad såväl som sponsrat innehåll. Du som individ, såväl grupper, som sidor – inget kommer undan.

 

Facebook vet att detta sannolikt kommer att skada dem på kort sikt, men de planerar att vara kvar i våra liv väldigt länge, och tänker sig att de vinner på detta på lång sikt. Allt för att göra Facebook till din absolut favorit sociala medieplattform.

Men jag kan komma runt allt eller hur?

Med förändringar som detta funderar du nog om du kan komma runt allt på något sätt. Här är tre exempel på ’hacks’ som du kanske har hört talas om.

 

Det första du kanske har övervägt att göra är att få alla dina anställda att kommentera företagsinlägg eller att göra inlägg från din egna profil istället för din företagsida. Men tyvärr så är din koppling till sidor känt sedan tidigare. Självklart kan du starta en helt ny profil, men nya profiler har inga vänner och så begränsar du din sociala räckvidd exponentialt tills att de återuppbyggs. Ovanpå detta är innehållet som du har fått dina medarbetare att kommentera, till exempel, inte gjord för att påbörja meningsfulla samtal så det är inte sannolikt att andra skulle hoppa in ändå. Om du nu skulle lägga ut inlägget från din egna profil istället, förändrar det inte heller denna underliggande faktum. Så det kommer inte fungera bra alls!

 

Det andra du kanske har övervägt är att anställa människor för att göra långa kommentarer till dig. Alla bloggare där ute måste vara glada för att kunna skriva långa inlägg för varumärken! Visst, det kan du säkert göra, men precis som i det första exemplet har det underliggande problemet inte tagits hand om. Innan ditt innehåll är anpassat för att driva meningsfulla konversationer kan du inte förvänta dig att få önskad effekt. För att inte tala om detta är ett mycket dyrt sätt att förfalska varumärkesinteraktioner som inte hjälper ditt varumärke i slutet av dagen.

 

Det tredje sättet du kanske anser att hacka dig runt algoritmenförändringen är att få alla att vara ”see firsters”. Allt du behöver göra är att få användaren att hitta din sida på Facebook och klicka sedan på ”följ” -knappen och från rullgardinsmenyn, välj ”see first”. Obs! Du kan bara få folk att göra det på datorn, funktionen är inte tillgänglig i mobilappen. Detta begränsar sannolikt att människor skulle göra detta, då vi lever i en mobil värld. Dessutom måste du övertyga personen mycket väl för att vilja ta det här steget då detta konkurrerar med deras vänner och andra relevanta sidors innehåll. Men om du kan få några människor att göra detta, så är det natuligtvis bra! Men sannolikheten är låg för att få alla att göra det så det är inte svaret på situationen.

 

Det är bättre att du glömmer försöka komma runt förändringen och istället fokusera på att utnyttja den med nytt innehåll.

Vad behöver jag alltså göra?

Det första du behöver göra är att granska vad din nuvarande strategi är och lämna utrymme för innehåll som drar igång meningsfulla samtal. Du behöver inte och borde inte behöva justera allt ditt innehåll för att driva till konversation. Det ska vara naturligt att innehållet skapar detta, vilket nog betyder att du kommer behöva göra en brainstorming session för att komma på nya innehållsförslag. Format som live video är bra, för även om det är video öppnas det för konversationer och interaktioner direkt med din publik då den är skapad för detta. Det är ett av många format att överväga att gå vidare med.

 

Att skapa en effektiv datadriven strategi som utnyttjar dessa nya möjligheter som Facebook algoritmen förändrat kan vara svårare än vad man tänkt pga tidsbrist eller i vissa fall även expertis.

 

Det är här vi på Digital Fans kommer in och kan hjälpa dig med det. Ta gärna kontakt med oss för att ställa frågor som du kanske har. Vi har regelbundna Q&A-sessioner på Facebook.

Stärk dina kampanjer
Ta din digital marknadsföring till nästa nivå genom att delta i våra seminarier och live Q&A. Här är våra kommande sessioner.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.