Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Områden att utforska med Facebook algoritmen förändringen i åtanke.

Vi slutet av denna artikel kommer du:

– Bli inspirerad kring hur du kan använda live content.

– Bli inspirerad kring hur du kan använda Messenger.

– Bli inspirerad kring hur du kan använda återkommande serier.

 

Facebook algoritm förändringar har skiftat plattformens kärna från relevant innehåll till meningsfulla samtal. (Läs mer om detta i vårt inlägg: ”Vad är förändringen med nya Facebook algoritmenen?”.) Med den förändringen i åtanke finns det några saker som marknadsförare kommer att behöva bekanta sig med.

Utforska: Live Content

Att sända något live kan verka skrämmande först, men det kan vara värt det om det görs på rätt sätt. Sådant typ av innehåll är i linje med nya Facebook-algoritmen, på grund av att live film är ett mycket interaktivt format. Det var byggt för engagemang och får folk att kommentera. De som kan hitta sin röst i en live miljö kommer att ha mycket att vinna.

 

Här är 3 exempel som kan hjälpa dig att undersöka möjligheterna med live innehåll:

1. Buzzfeed hade en live danstävling. Tittare kunde föreslå teman som deltagarna skulle dansa. Tittarna röstade sedan på en skala från 1-10, och deltagaren med högsta poäng vann! Detta var ett underhållande sätt att ta emot en live show och gynnade många interaktioner. (PS. Ovan visar temat ”a drunken toddler”, som fick ett genomsnittligt poäng på 7 … Jag är inte säker på att jag håller med!

2. Eller så har ditt företag toppar under vissa tider på året, som till exempel fitnessindustrin strax efter nyår. Kohls sände ett träningspass live från en av sina anläggningar där tittarna kunde delta hemifrån och även ställa frågor. Detta gav människor ett sätt att få en känsla för Kohls från sitt hemhem och börja bygga upp en relation.

3. Varför inte fråga en expert några frågor som du aldrig lyckats få ett tydligt svar på tidigare? Sephora hade en live-sändning med en välkänd hårstylist och alla som tittade in kunde ställa frågor. Som du ser så behöver du inte göra något super fancy – bara ge stort värde till din publik. Sessionen spelades in med en mobiltelefon. Q&A-format är mycket populärt och har lyckats väl i flera branscher. Kanske även blir bra i din?

Utforska: Messenger

Ett annat område som är värd att utforska i Facebook är deras Messenger-app. Det är mycket mer än bara meddelanden mellan användare. Det är ett sätt för dig att samtala och engagera dig med dina kunder direkt, på några väldigt intressanta sätt.

 

Här är tre exempel på vad du kan göra på Facebook Messenger:

1. Om du har en onlineverksamhet borde detta intressera dig. Du kan skapa en shoppingupplevelse inom messengermiljön. Detta görs genom att skapa en chatbot där dina svar dikterar vad som visas för användaren. I det ovanstående exemplet kan du se hur det gick till. Jag fick utforska vad det fanns och tillslut fick överväga på ifall jag önskade köpa ett par shorts eller ej. (Tror jag nog skall titta vidare först, det var inte riktigt min stil!)

2. Eller så kanske du vill kunna ge värde genom att de som kontaktar dig skall kunna få bra svar och vägledning direkt? I det ovanstående exemplet kan du fråga läkare en fråga och så svarar deras alla anslutna läkare (crowd-sourced & flera hundra) svarar dig. I mitt exempel har jag frågat om det finns saker jag kan göra för att få bättre sömn, och jag tyckte det var ganska ironiskt att de föreslog att vila på ett kallt mörkt ställe, eftersom det är exakt vad Sverige är under vintermånaderna.

3. Hur är det med alla dessa quiz och spel som alltid är populära att dela med sig av bland sina vänner? Ja, det kan du också göra på Messenger! I ovanstående exempel kan du testa din kunskap om Game of Thrones. Kan du gissa vem som är till höger? (Psst. Det är Hodor och roligt faktum är att han faktiskt också är en DJ.) Som du kan se finns det många exempel på spännande saker du kan skapa och generera värde till din målgrupp. Messenger är fortfarande en ganska outnyttjad kanal, så om du hoppar på detta nu så har du chans att komma långt före dina konkurrenter!

Utforska: Återkommande Serier

Det tredje sättet är att fokusera på att skapa en återkommande serier. När folk börjar aktivt söka efter ditt innehåll på Facebook noteras detta av Facebook-algoritmen och det får hävstångseffekt för sin placering i nyhetsflödet. Hitta ett sätt att ansluta ditt varumärke med ett återkommande tema som du kontinuerligt kan producera innehåll för kommer hjälpa dig. Den bästa typen av återkommande innehåll är saker som kombinerar underhållning med utbildningsvärde, eftersom det går långt för att bygga upp nya värdefulla relationer.

 

Här är tre exempel på återkommande serier som kan inpirera:

1. Discovery Channel har en Facebook-serie som kallas Celebrity Animal Encounters. Serien har kändisar, som berättar sina personliga möten med älskvärda, galna, chockerande och häftiga djur. Om djurhistorien i sig inte får igång målgruppen att samtala, så kanske kändisen gör det. De använde sig av två saker för att få igång konversationer och som du kan tänka dig djur och kändisar gjorde sitt – det är en otroligt populär serie och utlöste många kommentarer där de antigen kommenterade kring djuret i fråga, kändisen eller delade sina egna historier.

2. Eller kanske du intresserad av spelvärlden? I ovanstående exempel skapade IGN en Facebook-serie som heter Best, Game, Ever. Denna serie firar hur stor och accepterad spelindustrin har blivit bland alla olika typer av människor. Underhållare, idrottare, komiker, och allt därimellan ger sin åsikt och anledning till varför de tror att deras spel är deras favorit genom tiderna. Detta utlöste otroligt många kommentarer, åsikter och diskussioner.

3. Ett lysnade exempel är NASA. De skapade en återkommande serie i live format – deras raketuppskjutningar. Här kan tittarna kan följa med och även ställa frågor till NASA-anställda angående uppdraget. Ett mycket underhållande format som kombinerar liveformat med återkommande serier för att ge någonting effektfullt för tittarna.

 

Gör dig själv en tjänst och utforska alla dessa ovanstående områden och tänk på vad du kan göra för din verksamhet. Det kan mycket väl vara outnyttjad potential och finnas många nya lojala kunder där ute som väntar på att ni skall sammankopplas genom ett nytt spännande sätt!

Stärk dina kampanjer
Ta din digital marknadsföring till nästa nivå genom att delta i våra seminarier och live Q&A. Här är våra kommande sessioner.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.