Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Vad är förändringen med nya Facebook algoritmenen?

Vid slutet av denna artikel kommer du:

– Förstå varför förändringen infördes.

– Förstå vad algoritmenförändringen är.

– Veta vart du skall vända dig för att hålla dig uppdaterad.

Varför gör Facebook en förändring?

Jag är säker på att detta är tanken som går för många. Speciellt med tanke på att de har ökat stadigt över hela världen under det senaste decenniet. De senaste siffrorna för Sverige är rekordhögt med 6,2 miljoner användare och 2,2 miljarder användare över hela världen.

Statistiskt sett, om du läser detta är du troligtvis en Facebook-användare. Men om jag skulle fråga dig, med alla andra sociala medieplattformar i åtanke, är Facebook din favorit? Hand på ditt hjärta, tycker du om det mer än Instagram? Snapchat? Pinterest? … listan fortsätter. Troligtvis är ditt svar nej, och det här är en av de grundläggande anledningarna till varför de vill göra denna förändring. Att göra Facebook till din favorit sociala medieplattform. Om ditt svar var ja, så är det helt enkelt att få dig att fortsätta känna på det sättet. Algoritmförändringen är en av de förändringar som Mark Zuckerberg påpekade i sitt nyårslöfte när han lovade att ”fixa Facebook”.

Vad är Facebook algoritm förändringen?

“We have gotten feedback from our community that our public content is crowding out personal moments. Based on this, we’re making a major change as to how we build Facebook.”

– Mark Zuckerberg, CEO på Facebook, 11 januari 2018.

 

Låt oss bryta ner det. Offentligt innehåll – det är företag, varumärken och media. Organiskt såväl som sponsrat innehåll. Stor förändring – ja, de har gjort tweaks under de senaste 2 åren men det här är första gången de har varit den här trubbiga formuleringen, och nu skyller de på det offentliga innehållet. Så då är frågan – betyder det att det här är slutet på Facebook?

Säger Facebook farväl till företag, varumärken och media? Lyckligtvis är svaret på den frågan nej, men låt oss gräva lite djupare för att förstå vad som ska förändras.

 

Mark fortsätter med att säga, “I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content – to helping you have more meaningful conversations.”

 

Det är det här som är huvudsakliga förändringen. Skiftet mot att du får se och ha meningsfulla samtal med andra individer. Se till att denna typ av innehåll visas i dina flöden i en mycket större grad än någonsin tidigare. Men vad är meningsfulla samtal exakt? Det är kommentarer. Förändringen kommer att göra innehåll som drar igång mycket kommentarer visas mer i ditt flöde än vad de gjort tidigare. Där enkla interaktioner som en reaktion inte blir lika betydelseförr som det var förr. För att ta saker ett steg längre, kommer det att värdera längre kommentarer mer eftersom de tenderar att vara djupare och mer värdefulla än korta kommentarer.

Hur kan jag hålla mig uppdaterad?

Intressant, eller hur? Det här är det som får alla marknadsförare där ute och fundera, eftersom deras facebook-strategier måste anpassas för att få optimal inverkan framöver. För att kunna hålla dig uppdaterad om vad som händer med Facebook föreslår jag att du regelbundet tittar på Facebook Newsroom. Facebook Developers hemsida samt Facebook IQ-webbplatsen. Tillsammans är de bra resurser för att ge dig insyn i Facebook-världen.

Facebook Newsroom: https://newsroom.fb.com/

Facebook Developers: https://developers.facebook.com/

Facebook IQ: https://www.facebook.com/iq

 

Att känna till förändringar och nya intressanta funktioner är en bra start. Att skapa en datadriven strategi som utnyttjar dessa nya möjligheter kan dock vara svårare att genomföra. Det är här vi på Digital Fans kommer in och kan hjälpa dig med det.

 

Ta mer än gärna kontakt med oss om du skulle ha några frågor. Vi har dessutom regelbundna Q&A-sessioner på Facebook.

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.