Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Vad är nytt på Facebooks olika plattformar?

Medan alla njuter av sin sommarsemester släpptes några nya och roliga funktioner för Facebook och Instagram. Vi har sammanfattat de senaste uppdateringar så kan du testa och läsa mer under din semester.

Den mest spännande nyheten är AR-annonser som Facebook testar i USA just nu. Med den funktionen kan användarna prova på föremål innan man bestämmer sig att köpa. Låter fantastiskt, eller hur? Det amerikanska modeföretaget Michael Kors är ett av de första varumärkena som testar AR-annonser med sina solglasögon, men fler märken kommer inom kort. Annonserna ser ut som vanliga Facebook-annonser, men har det nya Call to Action “Tap to try it on” i bilden. När man klickar så öppnas ett virtuellt provrum som använder mobiltelefonens kamera för att låta användaren prova produkten. Man kan även kolla hur t.ex. möbler ser ut i sitt hem. Vi ser verkligen fram emot att dessa annonser kommer att släppas globalt!

Förutom denna spännande nya funktion har det hänt mycket på Instagram på sistone:

I juni lanserades IGTV –  som både är en ny Instagram-funktion och en fristående app för att publicera och titta på längre videor från Instagram-skapare. De vertikala videon är betydligt längre – från 10 minuter till en timme. Istället för tv-kanaler fungerar videoskaparna som kanaler på IGTV. Alla kan starta en kanal och visa egna videor. Man kan gilla och kommentera filmerna och även skicka direktmeddelanden till kanalerna. Detta blir spännande konkurrens för YouTube! Hittills finns det inga annonser i IGTV – något som sannolikt kommer att förändras inom kort.

Marknadsförare kan nu globalt köra samlingsannonser på Instagram också. Dessa annonser liknar Facebooks samlingsannonser och man kan märka och tagga flera produkter under annonsen. När man klickar på en produkt öppnas en canvas som visar mer information om produkten – en smidig och enkel användarupplevelse.

Instagram lanserade också nya shoppable stickers för att göra Instagram Stories mer köpvänliga. Det finns nu en shopping bag-ikon, samt klistermärken för produktnamn och text. För närvarande är det bara tillgängligt för utvalda varumärken, men det kommer till alla varumärken snart. Definitivt något vi vill prova eftersom Instagram Stories hade över 300 miljoner aktiva dagliga användare i slutet av förra året.

Efter den populära Instagram-pollen som syns överallt på Instagram Stories sedan hösten förra året har en ny och beroendeframkallande funktion kommit: question stickers. Mest troligt har du sett det redan, eftersom alla testar den just nu. Ett roligt nytt sätt att interagera med sina anhängare genom att ställa och svara på frågor.

Och sist men inte minst någonting för alla oss som gillar rapporter: Facebook släppte nyligen rapporten”Varför Messaging Business är det nya normala” som handlar om tillväxten inom meddelandetjänster och hur Business Massaging kommer att bli allt viktigare. Dags att börja fundera om du vill använda en chatbot, hur du visuellt vill kommunicera, hur man hittar ett sätt för att kunna skala upp osv när man ser dessa siffror:

Läs hela rapporten här!

Njut av solen medan du provar alla nya funktioner – och fortsätt håll dig uppdaterad här på vår blog!

Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.