Vi delar med oss av viktiga nyheter, våra tips och erfarenheter.

Vad är nytt på Facebooks olika plattformar?

Under april och maj släpptes en del nyheter kring Facebooks plattformar som innebar stor potential för alla marknadsförare. Först och främst: trots mycket kritik kring dataskandalen tidigare i år används Facebook fortfarande. Här kommer de senaste användarsiffrorna för Facebook i Sverige: 6,3 miljoner aktiva användare per månad, varav 83% använder Facebook dagligen (5,2 miljoner).

5.9 miljoner personer använder Facebook varje månad via mobila enheter, vilket är 94% av alla aktiva användare per månad.

Men inte bara på Facebook händer det grejer. Kollar man på Instagram så har det släppts en ny, rolig funktion: Instagram Shopping gör det enklare än någonsin att handla på plattformen. I slutet av april lanserades funktionen i Norden efter att ha varit tillgänglig i USA ett tag.

”See. Tap. Shop.” sammanfattar kundresan i den nya funktionen som finns tillgänglig för organiska inlägg. Marknadsförare kan nu tagga produkter i sina Instagram-bilder, vilket gör att kunderna snabbt och enkelt kan få mer information om produkten. Hela checkout-processen för köpet blir därmed väldigt smidigt. Enligt min uppfattning är den här funktionen ett smidigt och användarvänligt sätt att sälja produkten utan att vara påträngande.

Här är de kriterier som krävs för att komma igång med Instagram Shopping:

  • Instagram business profil
  • Produktkatalog som är kopplad till kontot
  • Godkännande av Facebook för att använda funktionen

I början av maj ägde Facebooks årliga utvecklarkonferens rum i San Jose. Som vanligt lanserades en del roliga nyheter – vi har sammanfattat årets höjdpunkter för er. Om ni är intresserade av mer, så kan man titta på alla föreläsningar här:

  • Förmodligen den mest spännande nyheten på konferensen var FaceDate: Dating på Facebook kommer! Det blir möjligt att skapa profiler synliga för icke-vänner som anger att de letar efter ett förhållande. Facebook kommer sedan matcha människor baserat på den information som finns tillgänglig på allas Facebookprofiler. Det kommer också att finnas en dedikerad inkorg för att chatta med andra singlar. Alltså het konkurrens för Tinder och andra dating-appar!
  • Användare kommer att kunna rensa sin Facebook-surfhistorik i framtiden. En funktion som är en reaktion på all kritik plattformen mottagit som följd av dataskandalen.
  • Delning av innehåll från tredjeparts-appar i Instagram och Facebook Stories är nu möjligt. Först ut är bl.a. musikjätten Spotify.
  • Mer nyheter kring Instagram: Plattformen kommer också få en videochatt-funktion i direktmeddelanden, liksom ett anti-mobbningsfilter för mer skydd mot onlinemobbning
  • Förutom en ny design, testas just nu möjligheter för automatisk översättning inom Messenger – ett konkret steg i Facebooks vision att föra samman världen.
  • WhatsApp Status är en stor framgång och har nu 450 miljoner dagliga aktiva användare. Gruppvideosamtal och stickers kommer också att läggas till på WhatsApp.
  • Och sist men inte minst några nyheter om Oculus: Oculus Go, ett billigt och mer användarvänligt fristående VR-headset, är nu tillgängligt för försäljning. I samband med detta görs försöket att ta TV till VR med en app som heter Oculus TV. Spännande att följa om utvecklingen inom VR!

Håll dig uppdaterad kring fler uppdateringar och nyheter inom sociala medier här på bloggen.

Stärk dina kampanjer
Ta din digital marknadsföring till nästa nivå genom att delta i våra seminarier och live Q&A. Här är våra kommande sessioner.
Genom att surfa vidare på vår hemsida och använda våra tjänster så godkänner du att vi samlar in data om dina besök. I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till. LÄS MER.